rss
twitter
  •  

De weg naar creativiteit

| Posted in Algemeen, Media |

1

Ik hoop dat je de digitale kerstwens leuk vond. Zoals beloofd ga ik deze keer iets meer vertellen over het tot stand komen daarvan.

Want het lijkt misschien allemaal niet zoveel werk, maar er zitten toch zo’n 14 weken aan ontwikkeling in!

De opdracht was simpel: creëer een digitale kerstwens voor de studenten en docenten.

Belangrijk aspect van dit project was dat er een viraal effect moest zijn. Dit houdt in dat de kerstwens zo leuk of bijzonder is dat mensen hem naar elkaar gaan doorsturen.

Vrij snel kwam er een idee voor een naam in me op: De “X-mas factor”.
Maar wat kan dit dan inhouden?… Wat nu als we docenten kerstliedjes laten zingen en dat men kan stemmen op de beste zanger/entertainer.

De basis van dit idee werd goed onthaald. Mijn idee was om getekende versies van de docenten te maken en deze de kerstliedjes te laten zingen. Hiervan maakte ik een prototype om mijn idee duidelijk te maken.

De rest van de groep dacht mee. Het ging van een docent die auditie deed naar het samenstellen van een complete band. Uiteindelijk hadden we het idee om met maskers aan de slag te gaan. Mensen zouden dan gaan optreden met maskers van docenten op. Er werd zelfs geopperd om er een heel evenement van te maken rond kerstmis waar dan de winnende band optrad.

Maar dit werd wellicht teveel van het goede. Ik was in eerste instantie niet zo dol op video en wilde het liever bij de geanimeerde versie laten.

Het idee werd geboren om de kerstwens te baseren op Elf Yourself (van JibJab).
Bij Elf Yourself kun je een foto van jezelf uploaden. Deze foto wordt dan in een video gebruikt en zie je jezelf als een kerstelf dansen.

Elf Yourself

Wat zie ik er leuk uit als kerstelf hè? 😉

Dit betekende dat we toch video gingen gebruiken. Dit idee werd verder uitgewerkt om het technisch voor elkaar te gaan krijgen. Wat dit precies inhield en hoe we dit voor elkaar kregen vertel ik volgende keer.

Maar we konden niet zomaar met video op de proppen komen. Mensen moesten eerst in kerststemming raken. Dus moest er een introductie voor. Er werden diverse verhalen geschreven (waarvan het de bedoeling was dat één geanimeerd zou worden om in de kerstwens te komen). Dit verhaal zou worden verteld in boekvorm.

Een daarvan wil ik jullie niet onthouden (sorry, in Engels, aangezien mijn studie volledig in Engels is). Mogelijk begrijp je niet alle humor die we erin hebben zitten, aangezien je daarvoor op de hoogte moet zijn van wat op school speelt. (Klik op de afbeelding voor een grotere versie).

Creatief zijn valt nog niet mee (zeker niet op commando).

Dat is dan ook mijn tip van vandaag:

Creativiteit moet je niet forceren, dat komt vanzelf wel. Vaak op een moment dat je het niet verwacht.

Het hele idee van de “X-mas factor” (dus zeg maar de basis van de uiteindelijke kerstwens) is in de trein ontstaan!

Comments (1)

Leuk om hier ook eens het creatieve process van een ander te kunnen volgen.

Het idee is 1… maar om het dan ook helemaal uit te werken tot een eindproduct daar komt vaak wat meer werk en creativiteit bij kijken.

Post a comment