rss
twitter
  •  

Voetbalplaatjes

| Posted in Algemeen, Internet Marketing, Media |

3

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat Albert Heijn begin dit jaar een actie had. Ikzelf werd tenminste regelmatig geconfronteerd met het woord voetbalplaatjes. Voor elke 5 euro die je aan boodschappen meenam kreeg je er een plaatje met een voetballer uit de eredivisie bij. Zo kon je complete teams bij elkaar sparen en de plaatjes in een map plakken.

In september 2009 kwam er een vervolg op deze actie: de voetbalpuzzel. Dit was min of meer hetzelfde type actie als de voetbalplaatjes, maar in plaats van voetbalplaatjes kon je puzzelstukjes sparen van eredivisievoetballers. Deze stukjes vormden uiteindelijk een grote puzzel.

Eerder had AH al de Wuppie actie (WK 2006), gevolgd door de Welpie actie (EK 2008). Deze acties gingen vergezeld van “Het wuppielied” en “Alle welpies helpen”. In de tussentijd (2006) was er ook nog de Smurfen actie.

Recentelijk, tijdens de Disneyweken, was er een soortgelijke actie waarin men maar liefst 15 unieke Sneeuwwitje figuurtjes kon sparen. Kenmerkend voor vrijwel al deze acties is dat de gadgets door het grote succes vaak al voor het einde van de actie niet meer te krijgen waren.

Wat is het geheim, waarom zijn deze acties zo succesvol?
Het gaat om het inspelen op de belevingswereld van de klanten. Veel van deze acties creëren een gevoel van nostalgie. Smurfen en Disneyfiguren bestaan al een hele tijd, maar zijn (mede door dit soort acties) nog steeds populair bij jong en oud. Door het op de markt brengen van originele gadgets wordt er een verzamelkoorts gecreëerd. Klanten blijven langskomen en gaan erover praten. Op deze manier gaan steeds meer mensen erover praten (virale marketing) en wordt het een hype.

Al gaat dit principe niet overal op. Het werkt vooral bij producten die mensen al kennen, zoals producten die men wekelijks in de supermarkt haalt.
Vaak zit er in de ogen van de klant vrijwel geen verschil in de producten van verschillende aanbieders (homogene producten). In die gevallen heb je kans dat het meegeven van een gratis gadget de verkopen bij de aanbieder van de actie verhoogt.

Bij minder frequent gekochte artikelen werkt sampling (het aanbieden van een proefexemplaar) beter. Op die manier geef je mensen een kans om (gratis) het product te leren kennen en ze misschien wel als vaste klant te krijgen.

Zoals ik daarnet al zei gaat het om het creëren van creatieve en unieke gadgets. Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van nieuwere technieken, zoals Augmented Reality.

In het kader van de voetbalplaatjes heb ik een (Italiaans) voorbeeld gevonden dat gebruik maakt van AR.

Bekijk het hier:

Comments (3)

Mooi stukje!
De casting van de AH man op tv is ook erg briljant , en de reclames zijn goed.

Jammergenoeg (voor hun) ligt mijn voorkeur toch bij Jumbo waarom zou dat zijn ?

Leuk gedaan, ben benieuwd naar de volgende blog!

Groeten Demi

Terug interessante post maar wat er mij steeds opvalt bij die AR stuff is telkens een specifiek programma voor iedere AR uitvoering. Bestaat er geen overkoepelend programma die alles targets kan herkennen? ik heb het even getest met enkele targets op die app van je school -en daar werk terug alleen die brochure van de school en niets anders. Nogal vervelend. Ik dacht nu eens een leuke kerstkaart kunnen te versturen 😉

ik weet dat er mogelijkheden bestaan via flash maar dan moet je weeral zelf met een boel code aan de slag en dat is een rompslomp en tijdrovend.

Enig idee waar ik een standaard AR herkennings app kan downen? Voor op Mac weliswaar. Is dit trouwens mogelijk op de iPhone 3G? de 3Gs wel vermoed ik of heb ik het verkeerd voor?

Hallo Dries,

Bedankt voor je reactie. Voor zover ik weet bestaat er geen overkoepelend programma daarvoor.

In het geval van de schoolbrochure werken we met meerdere video’s. Om nu de juiste video te koppelen aan de juiste pagina moeten we wel verschillende targets gebruiken. Het verschil zit hem in dit geval in de cijfers.

Augmented Reality kan inderdaad best tijdrovend en ingewikkeld werk zijn, maar als je ziet wat je er soms mee kunt maken. De resultaten zijn soms erg mooi.

Wat betreft de Iphone: ik ben zelf niet in het bezit van zo’n ding en heb er ook maar weinig verstand van. Daar kan ik je dus niet verder mee helpen.

Mocht je zelf nog iets interessants vinden over de vragen die je stelde, dan zou ik het op prijs stellen als je dat even liet weten. Maak je andere bloglezers misschien ook nog blij mee 😉

Post a comment