rss
twitter
  •  

Op het hoofdkwartier van Stanislav

| Posted in Algemeen, Internet Marketing, Media |

5

Stanislav heeft Nederland op zijn kop gezet. Er zijn inmiddels zoveel mensen die van zijn bestaan weten, dat het beter leek om Stanislav te laten verdwijnen.

Wanneer men nu langs gaat op de site van Stanislav, krijgt men de volgende melding.

In zeven dagen tijd is Stanislav meer dan zeven miljoen keer doorgestuurd. Daarmee hebben heel veel Hyvers Stanislav gezien. Zijn werk zit er op en daarom hebben we hem op non-actief gesteld. Stanislav zelf heeft begrip voor de zaak.

Maar wat is nu de techniek achter het filmpje, hoe kan het dat de video er zo levensecht uit ziet? Vorige keer vertelde ik al dat enkele gegevens uit je Hyves profiel werden opgehaald. Deze gegevens worden de “variabelen” genoemd. Variabelen is een begrip uit de wiskunde.

Even een wiskundig voorbeeldje:
Stel je een assenstelsel voor (X horizontaal, Y verticaal).
Als formule nemen we Y = 2X
Wanneer we voor de X-waarde 0 nemen, is de Y-waarde 2×0, dus Y=0
X=1 levert dan 2×1 => Y=2 op voor ,
X=3: = 2×3; => Y=6 enz.

In programmeertalen werken we ook met het begrip variabelen. In het geval van deze video zou je bijvoorbeeld volgende kunnen zeggen:

  • Alle Hyvers hebben een unieke code, die variabele noemen we “Hyver ID
  • Bij elke “Hyver ID” hoort een variabele “Voornaam
  • Elke “Hyver ID” heeft een leeftijd, dat is variabele “Leeftijd
  • Hyver ID” heeft een aantal vrienden, variabele is “Vriendenaantal

Waarom je werkt met “Hyver ID” in plaats van met gewoon “Voornaam“?

Heel simpel. Zo kan het systeem de personen uit elkaar houden. Zou je niet met unieke codes werken, maar met naam, stel je dan maar eens voor wat er zou gebeuren als er meerdere personen op Hyves zijn die Tom heten.

Variabelen kun je combineren. Op deze manier kun je dan zinnen gaan opstellen, bijvoorbeeld:

  • Voornaam van Hyver ID” is “Leeftijd van Hyver ID” jaar oud
  • Voornaam van Hyver ID” heeft “Vriendenaantal van Hyver ID” vrienden op Hyves

Een video als deze heeft toegang tot jouw persoonlijke gegevens en kent aan elke variabele een waarde toe.

Bovenstaande voorbeelden leveren na toekenning van de waarden aan de variabelen bijvoorbeeld het volgende op:

  • Tom is 17 jaar oud
  • Tom heeft 158 vrienden op Hyves

Wanneer je dit eenmaal snapt, is het vrij simpel. Op deze manier is het mogelijk om de ondertiteling te personaliseren.

Om het filmpje nog beter te maken werd een aantal variabelen in een mooi jasje gegoten. Enkele voorbeelden uit het filmpje zijn de naam en woonplaats op een flip-over laten schrijven en de foto’s op de laptop en het scherm. Dit vereist wat meer werk en technische kennis, maar daar zijn reclamebureau N=5 en Hyves zeker in geslaagd.

Ik had je graag een idee willen hoe de video eruit ziet zonder alle variabelen door je het filmpje te laten zien zoals het opgenomen is.

Helaas heeft Hyves de video offline gehaald. De “kale” video zelf is wel nog in mijn bezit, maar ik ga deze niet uploaden in verband met copyright. Sorry šŸ™

Comments (5)

Leuk die uitleg achter Stanislav. De video kreeg ik van Eelco doorgestuurd. Mooie blog ook! Hartelijke groet Margriet Groenevelt

Duidelijker kan het niet lijkt mij! keurig.
Ik heb vorige week best een groot aantal mensen gesproken die deze uitleg wel op prijs zullen stellen.

Zal je post wel weer snel RT-en.

Groetjes,
Remco

Heeei, bedankt!
Nu snap ik hoe het werkt! Wat tof!
Wel knap van ze zeg!

Super die uitleg! Ik vroeg me al af hoe zoiets werkte.
Bedankt Glenn.

Wow, nu is het me duidelijk. Ik ga zelf een reclameburo beginnen!

Post a comment